Zoals ook aangegeven in de blog 'Gevoelig voor prikkels', komen kinderen die gevoeliger zijn voor prikkels, voor extra uitdagingen te staan. En ook hun ouders. En zo kan het zijn, dat een kind met een hogere gevoeligheid voor prikkels in de spelkamer terecht komt. In de spelkamer is het rustig, één op één. Krijgt het kind veel ruimte in waarmee en wat er gespeeld wordt. Benieuwd hoe dan toch de gevoeligheid zichtbaar wordt? Hieronder een paar voorbeelden.
Een van de eerste observatieopdrachten die een kind bij mij in de spelkamer krijgt, is het maken van een huis-, boom-, menstekening. In die tekening wordt zichtbaar hoe een kind zichzelf en zijn of haar omgeving ervaart. Kinderen met een hogere gevoeligheid voor prikkels, hebben vaak oog voor detail. Dit kan resulteren in gedetailleerde tekeningen. Daarnaast hebben deze kinderen vaak behoefte aan overzicht en rust. Dat kan zichtbaar worden in het tekenen van patronen (bijvoorbeeld muren van bakstenen of daken vol dakpannen). Maar ook kan dit zichtbaar worden in het haar wat als (voel)sprieten rechtop getekend wordt. Of juist een muts of pet getekend op het hoofd, als bescherming tegen prikkels.
Vaak worden kinderen met een hogere gevoeligheid voor prikkels overspoeld door hun emoties of door gebeurtenissen. De wens naar meer overzicht of houvast kan zichtbaar worden in spel. Bijvoorbeeld in de dieren die ze kiezen; giraf of vogels. Maar ook door de plekken waar ze de dieren of mensenfiguren plaatsen. Vaak hoge plaatsen vanwaar overzicht gecreëerd wordt; op het dak, in een toren, in de helikopter, enz. Ook kan de behoefte aan houvast of controle zichtbaar worden in het rollenspel. Het kind kiest voor een rol waarin het bepaald wat er gebeurt en gebruikt geweren en zwaarden om zich sterk te voelen.
En waar kinderen met een hogere prikkelgevoeligheid heel graag mee spelen, is sensopathisch materiaal. Dit uit zich onder andere in de liters slijm die wordt gemaakt. Maar ook zand, klei, water, knetterzeep, waterparels en alles wat een beroep doet op de zintuigen, wordt hiervoor veel gebruikt. Het helpt deze kinderen om spanning en emoties te reguleren.
Natuurlijk zijn de spelbeelden momentopnames en is ook ieder kind met een hogere prikkelgevoeligheid een uniek individu met zijn of haar eigen beleving en voorkeuren. De een kan het materiaal fijn vinden, terwijl de ander het verschrikkelijk vindt. Ook kunnen er verschillende uitleggingen mogelijk zijn voor de symboliek die gebruikt wordt. Daarom is het zo waardevol om samen met ouders te puzzelen. Met in het achterhoofd de levensloop van het kind. Zo wordt er meer zicht verkregen op de beleving van het kind en zijn of haar behoeften. Door tegemoet te komen aan deze behoeften, voelt een kind zich prettiger en vermindert 'negatief' gedrag.
Is er de wens om meer zicht te krijgen op de onderliggende behoeften van jullie kind? Neem gerust contact op om te kijken of Praktijk Geliefd jullie kind en/ of jullie als ouders kan helpen.
댓글